Dugnad 30. april 2024

Tirsdag 30. april 2024 kl. 18:00 er det klart for årets dugnad.

Vi møtes i hagen. Her fordeler vi arbeidsoppgavene. Container vil være på plass.

Noen av gjøremålene vil være:

·           Rydding av bodganger, fellesboder og fellesområder.

·           Vask av fellesområder

·           Stell av hagen

·           Merking av sykler

Er det andre ting DU tenker må gjøres på årets dugnad? Send oss en e-post til welhavensgate1-13@mittbob.no

OBS: Elektriske artikler og annet spesialavfall må IKKE kastes i containerne. Dette må leveres på godkjente returpunkter.

Containeren er leid inn for å kaste avfall knyttet til dugnaden. Den har ikke kapasitet til store mengder avfall. Har du mye avfall etter f.eks. oppussing eller lignende? Dette må beboer levere til BIR selv. 

Det vil bli lett servering.

Vi håper mange har mulighet til å stille.

Mvh

Styret

Bossnedkast i hagen

Bossnedkastet i hagen vår blir borte en stund pga. vedlikehold. Dette er meldingen fra BIR:

"På grunn av utbedringsarbeid vil deres faste nedkastpunkt for restavfall og papir/plast ved Bredalsmarken være ute av drift i noen uker fremover. I mellomtiden ber vi dere om å benytte deres sekundærnedkast som har adresse Falcogården eller Dokkebakken. Dere vil få ny SMS når deres faste nedkast er tilbake i drift. Beklager ulemper dette medfører.

Hilsen BIR - Gjelder adresse: BREDALSMARKEN , BERGEN KOMMUNE"


Innmelding av saker til årets generalforsamling

Tidspunkt for å avholde årets generalforsamling nærmer seg. Dato er ikke endelig fastsatt. Styret tar sikte på å få gjennomført generalforsamlingen i månedsskifte mai/juni.

Frist for melde inn saker til den ordinære generalforsamling er 24. april. Fristen er satt for at borettslagets styre skal ha rimelig tid til å behandle sakene før de oversendes til behandling i generalforsamling.

Det anmodes om at man i saksframlegget legger fram et konkret forslag til vedtak og eventuell begrunnelse for forslaget. Forslag og begrunnelse vil i sin helhet bli gjengitt i innkallingsdokumentene.

Ha en fin dag i vårsolen!

Litt informasjon om tilbakestilling av bad

Spotter i himling

Beboer får tilbakeført samme antall spotter i tak som de hadde tidligere (alle får tre spotter, men om noen hadde fem, så vil de få to ekstra.)

Høyttalere i himling

Dersom det er høyttalere i himling, så vil disse bli remontert.

Møblement i bad

Enkelte har i dag møblement ut over standard. Disse får standard møblement tilbake selv om de måtte ha flere møbler og utsyr ut over dette. Det blir ikke gitt flere nye møbler tilbake. Derimot kan beboer få remontert det de måtte ha i dag.

Slukrenne

Det kan tenkes at noen har slukrenne i dag, og at dette ønskes tilbake. Entreprenør vil kontrollere om det er teknisk mulig. Dette var ikke mulig å gjennomføre forskriftsmessig i oppgang 1 og 3. Sannsynligvis vil dette være tilfellet i alle oppganger.

Fliser

Ekstravagante fliser blir ikke tilbakeført. Prosjektet leverer standard fliser. I spesielle tilfeller kan det vurderes om det skal bli gitt anledning til at beboer skal få skaffe egne fliser. Flisene skal i så tilfelle godkjennes av entreprenør før dette tillates. Det blir ikke gjort fratrekk i pris dersom beboer skaffer fliser selv.

Fliser som skaffes utenfor entreprenør sin samarbeidspartner skal unngås så langt det lar seg gjøre. Dette skyldes at entreprenør mister noe av kontrollen med kvaliteten i flisene, noe som igjen leder til økt risiko for at sluttkvaliteten reduseres. Ved fremlegg av kvittering som viser at fliser har høy kvalitet og pris kan tilbakeføring vurderes. Det vil bli avkortning etter flisenes alder. 10% pr år.

Glassbyggerstein

Dersom beboer har glassbyggerstein, så vil dette bli tilbakeført dersom ønskelig.

Brytere

Entreprenør har som utgangspunkt at dagens bryterplassering blir benyttet.

Lister

Beboer får velge lister i tilvalgsmøte. Listverk i gang må tilbakestilles tilsvarende som listverk ellers.

Det kan være vanskelig å finne helt make profiler på enkelte lister, og avvik må derfor forventes.

Dører

Dersom beboer har dører som ønskes beholdt, så kan disse remonteres. (F.eks. dyrere dører.) Ved installasjon av ny dør til bad, vil andre dører i gang forbli slik de er. Disse andre dørene vil ikke bli byttet ut.

Utvidede bad

Bad som har vært utvidet før borettslaget først startet prosessen vil får tilbakeført badene på prosjektets regning.

Manglende rydding og rengjøring

Før arbeidene starter i de enkelte bad, så skal berørte arealer ryddes og rengjøres av den enkelte beboer. Det forekommer tilfeller der dette av ulike grunner ikke er utført. Kostnader knyttet til slike tilfeller vil bli ført opp som ekstra arbeider.

Vaskemaskin/tørketrommel

Tilbakeføres der har vert montert tidligere. Ved ulovlig installasjon må beboer selv dekke utbedringer for å få anlegg lovlig.

Nedsenket himling

Himlingen på badene blir senket ut over det de har i dag. Entreprenør opplyser at de skal klare 2200 mm som minimumshøyde. De fleste steder blir det trolig høyere.

Utover dette kan det i de tilfeller der beboer ønsker produkter tilsvarende dagens, remonteres eksisterende produkter om de har god kvalitet og er lovlige. Om dette ikke er tilfellet så monteres nytt.

Når starter riving av ditt bad?

Uke 11 (13.mars)

Bredalsmarken 5, leiligheter midt og sør

Uke 15 (11.april):

Bredalsmarken 7, leiligheter nord og sør

Uke 17 (24.april):

Bredalsmarken 9, leiligheter nord og midt

Uke 20 (15.mai):

Bredalsmarken 9, leiligheter sør

Bredalsmarken 11, leiligheter nord

Uke 23 (5.juni):

Bredalsmarken 11, leiligheter sør

Bredalsmarken 13, leiligheter nord

 Uke 31 (31. juli):

Bredalsmarken 13, leiligheter sør

Lås i dør vil bli byttet uken før arbeidet starter (som oftest torsdag eller fredag), og tildekking av dører, gulv etc starter etter dette.

Beboere må klargjøre leiligheten for arbeid:

Gang: All innredning og løsøre må fjernes (ikke skyvedørsgarderober) og vegger må være frie for bilder/hyller etc.

Bad: alle løse gjenstander må fjernes og overflater vaskes (servant, WC-skål etc),

Kjøkken: Benkeplate og opppå overskap må være ryddet for gjenstander. Skap under vask må være tømt og vasket. Kjøleskap/frys bør ha begrenset innhold da strømbrudd kan forekomme.

Stue: Anbefales å dekke møbler og utstyr som TV med plastfolie da det vil bli støv i leiligheten

Soverom: Ved behov for tilkomst til soverom avtales dette individuelt.

Arbeidet vil pågå i leilighetene i 6 uker

I fellesrommet i kjelleren finner dere standarsfliser, i tillegg til en 60x60 flis og mosaikkfliser i ulike farger dere kan oppgradere til. Her står det også utstilt noe baderomsmøblement. Dere kan også besøke butikken i Kokstadvegen 52.

Informasjonsbrosjyre om standardpakken for alle bad finner dere her: Standardpakke

Dersom du ønsker standardfliser og interiør fra standardpakken, må du ikke ha bestemt deg før etter informasjonsmøtet som avholdes i forkant av at arbeidet starter i din leilighet.

Dersom du ønsker fliser eller interiør som ikke er en del av standardpakken, ta kontakt Vestrheim. Prosjektleder, Jan Andre, er for det meste på huset hver dag og har kontor i 2. etasje i brakken i hagen. Det er også mulig å velge andre typer baderomsdører og lister enn de som er inkludert i standardpakken.

Inspeksjon av ildsteder 23. februar

23. februar kommer Bergen brannvesen på besøk for å gjennomføre inspeksjon av blant annet ildsteder i leilighetene i bygget. Alle må sørge for tilkomst til egen leilighet. Tidsrom for inspeksjon av leilighetene i de forskjellige oppgangene er:

Oppgang nr.1 og 3 mellom kl.0900-1030

Oppgang nr.5 og 7 mellom kl.1000-1130

Oppgang nr.9 og 11 mellom kl.1100-1230

Oppgang nr.13 mellom kl.1200-1300

Torsdag 1. desember er røykvarslerens dag

Alle husstander anbefales å skifte batteri i røykvarsleren årlig, med mindre man har røykvarsler med 5 eller 10-års batteri. I tillegg bør alle røykvarslere, uansett batterilevetid, rengjøres hvert år. Det kan være en fin huskeregel å gjøre begge deler 1. desember.

Styret oppfordrer beboere til å sjekke røykvarsleren og å bytte batteri i dag, samt sjekke brannslukningsappartet i leiligheten.

Informasjon fra Vestrheim ang. rørprosjekt

Vi har nå oppdatert fremdriftsplan etter å ha gått igjennom et utvalg av leiligheter og kjeller. Vi ser at tegninger og andre forhold gjør at vi snu litt om på fremdriftsplanen.

Vi hadde som utgangspunkt planlagt oppstart hver 2. uke og med start i 5 leiligheter. Da ville vi fått drift på 15 leiligheter samtidig. Dette lar seg ikke gjennomføre p.g.a noen rørstammer løser ut leiligheter i 2 oppganger, som 1/3 og 3/5 osv. 

D.v.s. i uke 3 er det oppstart i 5 leiligheter og i uke nr. 5 blir det oppstart i 10 leiligheter, så fra uke 5 er det drift 15 leiligheter og fra uke 8 er det drift 20 leiligheter. Vi vil dermed få kortet ned byggetiden for prosjektet med ca. 8 uker. Det vil bli arbeid i 6 uker i leilighetene mot 5 som oppsatt tidligere. Dette blir fasit når vi drifter så mange leiligheter på en gang.

Vi har som tidligere kommunisert kommet i gang med beboere møter for Bredalsmarken 1. Vi har oppstart i uke 3 for leiligheter Bredalsmarken 1 nord. Det blir oppstart i nr. 1 sør i uke nr. 5 og her vil det samtidig være oppstart i nr. 3 nord.

Det vil bli beboermøte for oppgang 3 onsdag 7/12 kl. 19 i felleslokaler i kjeller.Beboermøter for resten av oppgangene vil det bli innkalt til ca. 8-9 uker før oppstart i deres oppgang via mail og sms.

Håper dette er forklarende. Oppdatert fremdriftsplan finner dere her: Fremdriftsplan

Har du spørsmål setter vi pris på at du tar kontakt med oss welhavensgate@Vestrheim.no

Kontaktinformasjon på «Min Side» på www.bob.no

Styret har oversendt alle andelseieres kontaktinformasjon til Vestrheim. Dette er kontaktinformasjonen som lå på BOBs styreportal 11.09.22. Dersom du ser at informasjonen som ligger her er feil, eller har vært i kontakt med styret i etterkant av 11.09.22 fordi du ikke har mottatt informasjon, må du endre kontaktinformasjonen på www.bob.no samt oversende ny kontaktinformasjon til Tore Kvalheim, trk@vestrheim.no og Kristian Taraldset, kristian.taraldset@bob.no . Her må du ta med navn, e-postadresse, telefonnummer, adresse til leiligheten du eier i borettslaget og leilighetsnummer.

Vennlig hilsen Styret

welhavensgate1-13@mittbob.no

Møte for andelseiere i Bredalsmarken 1

Minner om beboermøte for andelseiere i Bredalsmarken 1, torsdag 24.11 kl. 20:00 med Vestrheim i fellesrommet i kjelleren i forbindelse med oppstart på rehabilitering av rør.

Her vil de fortelle om hvem de er, hva prosjektet innebærer, presentere standard oppsett som er med i den pakken som borettslaget har valgt og tilvalgsmuligheter.

Informasjon over har blitt sendt til alle andelseiere i Bredalsmarken 1 per e-post fra Vestrheim. De håper på godt oppmøte!

Referat fra generalforsamling 2022

Tusen takk til alle dere som kunne stille, eller hadde ordnet stedfortreder til årets generalforsamling. Styret setter stor pris på at oppmøtet ble så bra, beste på over 10 år, og godt engasjement. At deltagelsen var god og avstemmingen på sakene viste stor enighet, er positivt for bomiljøet.

Referat fra generalforsamlingen er sendt til alle andelseiere på e-post. Har du ikke mottatt denne, send e-post til welhavensgate1-13@mittbob.no. Lyst å følge oss på Facebook? Siden vår heter “Borettslaget Welhavensgt. 1-13

God pinse!

GENERALFORSAMLING 31. MAI 2022

Årets generalforsamling avholdes i fellesrommet tirsdag 31. mai kl. 18:00. Innkalling er sendt i posten, og per e-post. Generalforsamlingen er utgjøres av alle andelseierne, og er lagets høyeste myndighet. Selv om styret har den daglige ledelse av borettslaget, plikter de å rette seg etter de instrukser de får fra generalforsamlingen.

Bør jeg delta på generalforsamlingen? Ja, du bør absolutt delta. Generalforsamlingen er borettslagets øverste organ, og det er her du har muligheten til å påvirke driften av borettslaget og bomiljøet ditt. Det er bare generalforsamlingen som kan godkjenne årsregnskap og årsberetning, samt velge nytt styre. Et godt og representativt styre er viktig for å ha et velfungerende borettslag. 

Hver andelseier har èn stemme på generalforsamlingen. Flere som eier en andel sammen har likevel kun èn stemme. Andelseiere kan møte ved fullmektig, men ingen kan være fullmektig og stemme for mer enn én andel. Leietakere og medlemmer av andelseiers husstand har ikke stemmerett, men har rett til å være til stede og uttale seg.

Det vil bli enkel servering og håper på godt oppmøte!

Mvh Styret

Innmelding av saker til årsmøte 2022

Hei!

Tidspunkt for å avholde årets generalforsamling nærmer seg. Dato er ikke endelig fastsatt. Styret tar sikte på å få gjennomført generalforsamlingen i månedsskifte mai/juni.

Frist for melde inn saker til den ordinære generalforsamling er 13. mai. Fristen er satt for at borettslagets styre skal ha rimelig tid til å behandle sakene før de oversendes til behandling i generalforsamling.

Det anmodes om at man i saksframlegget legger fram et konkret forslag til vedtak og eventuell begrunnelse for forslaget. Forslag og begrunnelse vil i sin helhet bli gjengitt i innkallingsdokumentene.

Mvh Styret i BORETTSLAGET WELHAVENSGT. 1-13

Mob: +47 41454209

Opprydding av sykkelboder

Ved en tidligere dugnad ble alle sykler i sykkelbodene merket med strips. Beboere fikk beskjed om å fjerne strips festet på sin sykkel, slik at vi kunne se hvilke sykler som var i bruk. Vi utsatte fjerning av sykler, da en del beboere bodde andre steder i denne perioden grunnet Covid- 19. 

 

Sykler som fortsatt har strips festet på sykkel, vil i løpet av neste uke bli fjernet fra sykkelbod og kjørt bort. Har du en sykkel i boden som du ønsker å beholde? Sjekk om det er festet en strips på sykkelen. 

 

På årets dugnad 3. mai vil sykler på nytt bli merket med strips. Denne må fjernes i løpet av mai dersom du ønsker å beholde din sykkel.